torsdag 16 december 2010

En process!?!

Process (lat. proce'ssus, av procedere, framskrida), fortgång, utvecklingsgång, förlopp. I sin vidaste betydelse betecknar process ett i tiden utdraget förlopp där något förändras. (Wikipedia)


Upgiften på ateljeristakursen att ta med tre bilder som visar på en process tagna vid samma tillfälle, väckte frågor hos mig..
observerar vi barnen på det sättet hos oss - så att vi kan vi urskilja och följa en process i en och samma situation? 


Ibland och ofta är det jättesvårt att reflektera tillsammans kring en observation eller en dokumentation.. och jag funderar på om vi gör det svårare för oss själva genom att fortfarande ta "minnesbilder" som vi försöker reflektera kring? Istället för att försöka följa en process nära, nära med filmkamera, kamera, diktafon, anteckningsbok - under en väldigt kort tid, i ett bestämt sammanhang, med en tydlig fråga utifrån vad vi vill förstå mer om. Och sedan i reflektionen tillsammans reflektera kring ett urval (som någon gjort innan) som visar på en process, ett lärande, en förändring.. Är det så att processen är själva lärandet? 


Lärande kan definieras som "varje process som hos levande organismer leder till en varaktig kapacitetsförändring som inte bara beror på glömska, biologisk mognad eller åldrande" [1]Lärande är för de flesta förknippat med undervisning i skolan och även om de flesta lär sig något i skolan så finns det inget automatiskt samband mellan undervisning och lärande. Lärandet är, enligt ovanstående definition, en generell egenskap hos levande organismer. Lärandet är inte heller nödvändigtvis positivt, utan bör mera ses som en anpassning till tillvaron och dess utmaningar. (Wikipedia)

"Ateljén har två funktioner, för det första erbjuder den barnen en möjlighet att behärska olika sorts tekniker, som målning, teckning och att arbeta med lera. För det andra hjälper den vuxna att förstå barns läroprocesser. " Vea Vecchi (Modern Barndom 3/06)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar