torsdag 9 december 2010

Ateljeristan

Ebba Theorell har skrivit kapitlet Atelieristan, att arbeta med projekt och förändring i boken Om Världen och Omvärlden.

Hon skriver, i det korta och kärnfulla kapitlet, om sin erfarenhet av att studera till ateljerista i Reggio Emilia, den praktik hon gjorde på förskolorna där och hur hon arbetat i Sverige med projekt och förändring.
Det väcker många tankar, frågor, önskningar.. 

att försöka definiera ett eget personligt sätt att arbeta på som ateljerista.. att pedagogisk dokumentation är ett "måste-verktyg" för ateljeristan och pedagogen i arbetet tillsammans. för att kunna arbeta processinriktat. där barnens utforskande är huvudspåret.
"Uttrycken genomsyrar hela verksamheten och alla ämnen, eftersom det är genom dem som utforskandet i projekten utvecklas och går framåt. Ateljeristan prövar och laborerar med barns föreställningar och teorier grenom de olika uttryckssätten, t.ex. genom att skapa situationer som lockar barnen att utforska sin värld. På så sätt stödjer ateljeristan barnen i att utveckla sin kreativitet".
"Ett projektinriktat förhållningssätt - att tillsammans med barnen skapa utvecklingen under projektets gång. I mötet med barnen, pedagogerna och projektet uppstår något nytt, något icke förutbestämt. Dokumentationen blir ryggraden i projektet som skapas i olika ögonblick."
"Prövandet och pedagogernas öppenhet gentemot varandra och barnen - det är lyckan i det hela, lyckan i att sätta ett projekt i rörelse - tillsammans."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar